genotik, och kromosomuppbyggnad.







hej!



detta är ett argt inlägg...


Ärftlighet är ett mått på hur mycket en individs egenskaper beror enbart på de gener den fått från sina föräldrar. Ärftligheten kan uttryckas med en siffra mellan 0 och 1 (eller 0 och 100 %) där 1 betyder att en viss egenskap enbart beror på genotypen och inte alls på miljön. I praktiken är den högsta ärftlighet man funnit 0,97, som gäller för fingeravtryck hos enäggstvillingar. Kroppsmått har ofta en hög grad av ärftlighet, medan livslängd och antal avkomma har låg ärftlighet

Kromosomer
Vår kropp är uppbyggd av miljarder celler. Inuti varje cell finns en cellkärna och inne i den våra kromosomer. Kromosomerna går inte att urskilja när cellen befinner sig i vila, men när cellen delar sig drar varje kromosom ihop sig, vilket medför att vi kan studera dem i ett mikroskop. Normalt finner man 46 kromosomer i varje cell hos människan. Varje kromosom har en exakt kopia av sig och man delar därför in de 46 kromosomerna i 23 par. Den ena kromosomen i varje par har vi ärvt från vår mamma och den andra från pappa . De första 22 kromosomparen kallas autosomer och är precis lika hos män och kvinnor, medan det sista paret - könskromosomerna - skiljer sig åt mellan könen. Kvinnor har normalt två X-kromosomer, XX, medan män har en X och en Y kromosom, XY.
Kromosomerna består av deoxyribonukleinsyra DNA - den molekyl som bär våra anlag/gener. DNA tråden är mycket lång och mycket tunn, en enda cellkärna innehåller nästan 2 meter DNA. För att den skall få plats är den sinnrikt ihoppackad med hjälp av proteiner till en kromosom. Varje kromosom innehåller ett stort antal gener, från några hundra till flera tusen beroende på kromosomens storlek och man har uppskattat att en cell totalt innehåller  21.000 gener. Eftersom vi har två kromosomer i varje par så har vi också en dubbel uppsättning av alla gener, en som vi ärvt från mamma och en från pappa.

jag har bara ärvt ett utseende

Nyköping
100730 kl. 00.40 grips en 46-årig man, misstänkt för misshandel. Misshandeln har inträffat i en lägenhet och riktat sig mot hans fru, hans dotter samt en styvdotter. Mannen har misshandlat dem med knytnävsslag i ansiktena. Mannen var vid gripandet onykter och är därför ännu inte förhörd. Efter förhöret kommer åklagaren kontaktas för ett eventuellt anhållningsbeslut!

den natten ändrades rätt mycket, och nu har du kära mamma gjort ditt val och jag gör mitt.







nåväl, i dag är det nyår och jag är sjukt taggade för en meg bra kväll i goda vännerslag, dock vet i fan va man hamnar.. men öl och så där blir det ju,  och jag ska dansa min trött i mina fina skor och söta klänning



kommer bli finemang.. kanske skriver mer sen!


och sen vill jag skriva att jag saknar min kalsspuffe (åhs) men nästa torsdag ska vi väl hälla i oss öl...


tjing tjin era horor

Kommentarer
Postat av: Linda

Skiter björnarna i skogen, är granarna gröna, är jag den mest bittra personen som finns? GIVETVIS blir de öl my dear!

2011-01-01 @ 13:11:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0